top of page

Uppsalafödde Håkan är scenograf för Allsång på Skansen och andra stora produktioner


Håkan Sanchis, scenograf som ligger bakom många stora produktioner i Sverige, är uppvuxen i den lilla byn Lagga strax utanför Uppsala. Han är 53 år gammal och bor sedan 27 år tillbaka i Stockholm med sin fru och deras två döttrar.  

 

Hans ateljé, där han arbetar, ligger i Älta i Nacka utanför Stockholm. På övervåningen har han skapat en golfanläggning inomhus med tre simulatorer och där kan kunderna både träna och spela golf. Genom att förena sin scenografiska sida med golfen har han skapat en unik miljö med björkskog, för att försöka skapa en känsla av att man spelar utomhus.  

 

- Min passion ligger i det kreativa skapandet och golf, säger scenograf Håkan Sanchis. 

 

Genom arbetet som dekorsnickare på SVT fick han för 30 år sedan första gången erfarenhet av att jobba med scenografi. Han blev tidigt fascinerad av scenografi och under sina 12 år där fick han träffa många erfarna scenografer. Genom jobbet fick Håkan gå en del kurser och möjlighet att utvecklas inom olika områden inom scenografins värld, som till exempel färglära, pattinering och åldringsmåleri. Pattinering är en teknik där man får saker och ting att se äldre ut än vad de är i verkligheten. Han fick dessutom gå en ettårig utbildning på en skola vid Folkuniversitetet.   

 

Genom åren har han fått möjlighet att arbeta med olika scenografer och det har gett honom den erfarenhet  och de insikter som han har idag. Det har berikat hans kunskap och erfarenhet av yrket genom att han har lärt sig olika arbetssätt och tillvägagångssätt inom scenografi.  

 

Fram tills nu har han gjort scenografin till väldigt många produktioner. För SVT har han bland annat gjort Allsång på Skansen och trettondagskonsert och julkonsert på Berwaldhallen. Julkalendrar som Trolltider, Tjuvarnas jul, Prinsen som försvann och Pelle Svanslös ligger han också bakom. Inom musikal och teater har han gjort Babblarna, Humlan Djojj och Djojj räddar blomsterängen. Han har även gjort hundratals filmer och serier, som Beck, Hamilton, Kalifat, Robinson och Masked singer. För barn har han gjort utställningen Aja baja på Junibacken i Stockholm, som bygger på böckerna om Alfons Åberg av Gunilla Bergström. Andra utställningar är Mumin, Pippi flyttar in och Ture Sventon. Han står även för scenografin i väntrummet på barnavdelningen på Nya karolinska sjukhuset.  

 

- För mig handlar det om att förena mitt intresse för konstnärligt skapande med min erfarenhet av konstruktion, säger han.  

 

Det han tycker är svårast med jobbet är när kunden inte har en tydlig idé om vad de vill ha. Lättast är när uppdraget är konkret och man ska utgå från en sagofigur, som till exempel Emil i Lönneberga. Då finns alla bilder i böcker som man kan utgå ifrån. Han får sin inspiration genom att läsa böcker, se filmer eller via internet i olika bildarkiv.  

 

En stor fördel med att både skapa och bygga scenografin är att han kan göra ändringar vid behov och samtidigt förbättra resultatet. Detta möjliggör en smidigare och effektivare process i arbetet. Att jobba med barnproduktioner är väldigt givande. Där får han experimentera med former, skalor och färger på ett lekfullt och kreativt sätt.

bottom of page