top of page

Teaterns nya chef Katja Sliwinski – Regina har en särskild plats i Uppsala kulturliv 

Katja Sliwinski är ny chef på Reginateatern och säger att ”alla scener behövs, men Regina har en särskild plats i Uppsala kulturliv”. 


– När jag sätter mig på tåget från Stockholm till Uppsala åker axlarna ner, säger Katja Sliwinski med ett leende. 

– Och sen – på bussen till Gottsunda – åker resten ner. 

 

Det är slutet av februari och Katja är sedan ett halvår tillbaka tillförordnad teaterchef och konstnärlig ledare på Reginateatern. Ända sedan hon som 17-åring första gången satte sin fot på teatern, då Stadsteatern i Uppsala, har hon känt sig hemma.  

– Jag blev kär i allt som hörde till, berättar hon. Inte att själv stå på scenen, men miljön, människorna och att få påverka människor genom kultur. Genom teater. 

 

Efter olika utbildningar hamnade hon 1997 på Stadsteatern och blev kvar i … 25 år. Där har hon haft ”hundra olika titlar” och senast varit chefsproducent. Det var en fantastisk tid med många utmaningar, men för drygt ett år sedan ville Katja prova något annat. 

– Jag fick jobb som samordnare för barnkultur i skolan och trivdes bra. Sen kom frågan om jag ville ansvara för Reginateatern. 

 

Reginateatern är sedan 2005 Uppsala kommuns gästspelscen. Teatern ritades av arkitekt Gunnar Leche 1925 och kallades senare för Skandiascenen. Att vara gästspelscen innebär att man inte har en egen ensemble utan tar emot teatergrupper från olika delar av Sverige och andra länder. Katja tycker att jobbet som chef här är roligt, utmanande, viktigt och någonting helt nytt. 

– Jag har aldrig varit ytterst ansvarig på en teater förut, nu är jag det. Superkul.  

 

På Reginateatern varvas uppsättningar av helt olika slag. Fyra, fem olika varje vecka. Det är högt och lågt, allvar och skämt, för unga och äldre, på svenska och andra språk och såväl komedi som tragedi. Stå-upp-artister bjuds in och dans- och musikföreställningar är vanliga. I samarbete med RFSL Uppsala presenteras under våren ”Queera Regina”, där föreställningar och föreläsningar på tema kön och sexuell läggning visas upp. 

– Vi vill riva murar och ligga i framkant. Vårt utbud är prestigelöst och för alla, säger Katja. 

 

Det finns en stor scen och en liten. Den som vill ta ett glas eller en kaffe i baren före föreställningen på Regina kan göra det, liksom det finns möjlighet att boka bord och äta en enklare rätt. Ibland anordnas samtal eller debatter i samband med föreställningen och ibland kommer någon och föreläser. Katja säger att mångfalden är viktig. 

– Scenkonst kan se ut på många sätt, och alla sätt är viktiga.  

 

Apropå mångfald påpekar Katja vikten av att alla sorters människor får synas på den svenska teaterscenen. Att också de som inte passar in i den vanliga normen känner sig hemma.  

– Vems historia är det vi ser på teaterscenen? Vilka kroppar visas upp? Inkludering på alla områden måste gälla. 

 

Själv älskar hon och hennes familj att bo i Gottsunda. Att stadsdelen inte längre kallas ett utsatt område känns rätt och Katja berättar att sedan den dagen hon flyttade dit som 13-åring har hon aldrig tänkt tanken att flytta. 

– Jag älskar hela Uppsala, är en riktig lokalpatriot, men allt mest gillar jag Gottsunda. Där finns de bästa lärarna, den finaste naturen, de häftigaste människorna.  

 

Och Reginateatern hoppas hon få fortsätta att utveckla i rätt riktning. En kommunal gästspelscen, där såväl lokal som nationell och internationell teater på hög nivå utspelar sig. Det är blandningen som gör Reginateatern till den speciella institution den är. Motsatsen till finkultur.  

–  Här ska både nybörjare och erfarna teaterbesökare känna sig hemma, säger Katja. Skådespelare och publik interagerar på ett särskilt sätt här, kommer nära varandra. 

bottom of page