top of page
1.png

Blog Post

  • Writer's pictureVille Löfving

Ordning och reda – Uppsalas första ordningskonsult är här


Nu finns det en ordningskonsult i Uppsala


Ordningskonsult är ett relativt nytt yrke i Sverige. Sedan ett par år tillbaka finns branschorganisationen SBPO, där 47-åriga uppsalabon Karin Lind numera är medlem. Hon är i startgroparna av sin karriär som ordningskonsult i Uppsala – ett yrke många inte ens har hört talas om.


- En av de största jobben vi behöver göra är att få ut ordet och visa att vi finns, säger Karin.


I USA har yrket funnits desto längre. För ett par år sedan började Karin följa människor på sociala medier som höll på med organisering professionellt. Att själv ha ordning och reda har varit ett intresse sedan länge.


- Jag har alltid tyckt om att sortera, färgsortera och vika fint. Frontat i affärer trots att jag inte jobbar där, säger hon och skrattar.


Det var efter att Karin gått Ordningsbyråns kurs “Kickstarta som ordningskonsult” i höstas som övertygelsen kom – “det här är mitt drömyrke”.


- Jag kände att det var dags för mig att göra någonting annat i livet. “Jag går all in i det här”, säger Karin.


Skälen till varför människor söker sig till en ordningskonsult kan variera. Men generellt finns ett större behov av stöd än vad man kanske kan tro.


- Jag tror att det är ett vanligt problem hos många, att det är rörigt hemma och att man spenderar mycket tid på allt från att leta saker till att man blir störd i sin vardag av att man inte får riktig ordning. Det kan vara något som bidrar till stress som ju ökar lavinartat, tyvärr framförallt för kvinnor.


Men att behöva be om hjälp med att hålla ordning kan vara känsligt.


- Någonstans finns det en skam, att man känner att man “ska” kunna hålla ordning. Ofta kommer jag in och gör en punktinsats för att man ska kunna hitta en grundordning som är lättare att kunna upprätthålla själv sen, säger Karin.

Hennes tjänster innefattar också stöd vid flytt och hjälp vid dödsbo.


- Det kan vara väldigt känsligt och jobbigt att fatta många beslut, säger Karin.


Därtill kan hon coacha till att komma igång med att sälja saker second hand.



- Jag ser att det kan finnas ett värde i ganska mycket saker. Jag är inte intresserad av att bara plocka med mig dyrdripar, utan det handlar om att avsluta på ett värdigt sätt för både den avlidna och deras nära anhöriga. Jag själv tycker så mycket om när saker får leva vidare.


Miljöaspekten är också en viktig del till varför Karin tror att yrket ligger i tiden. Genom att rensa och organisera får man bättre överblick på det man har och undviker att överkonsumera.


- Det är jättevanligt att man dubbel- eller trippelköper när man inte har koll på vad man har, säger Karin.


Mycket handlar om att försöka jobba med sina köpbeteenden.


- Det som alltid finns och som man behöver jobba med är ju att det är någonting som tillfredsställs inom en när man köper eller unnar sig saker.


Till sist ger Karin några tips på hur man själv kan komma igång med en rensning i sitt hem.

  1. Välj ett mindre område att börja med. Till exempel en kökslåda eller ett skåp i badrummet.

  2. Sätt ett mål med rensningen. Varför vill du ha ordning här? Vilket resultat vill du ha? En idé är att utmana sig genom att rensa bort ett visst antal saker.

  3. Kom ihåg att ta en före- och efterbild för att se hur fint du har gjort det.

15 views0 comments
bottom of page